Національний банк України за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ) у квітні 2025 року застосував до дев’яти небанківських фінансових установ заходи впливу.
Заходи впливу застосовано до:
ТОВ "ДИМЕТРА ФІНАНС" – відкликання ліцензії на діяльність фінансової компанії з правом здійснення діяльності з надання фінансових послуг – факторинг, надання коштів та банківських металів у кредит. Відповідне рішення ухвалене згідно з частиною четвертою статті 48, пунктом 11 частини першої статті 50 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", частиною третьою статті 32 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі – Закон про ПВК/ФТ), підпунктом 1 пункту 29 розділу V Положення про застосування Національним банком України заходів впливу до установ за порушення законодавства з питань фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 106 (зі змінами), у зв’язку із встановленням (виявленням) порушення установою законодавства у сфері ПВК/ФТ після застосування до установи не менше двох заходів впливу за порушення законодавства у сфері ПВК/ФТ протягом двох років (систематичним порушенням установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ).
Так, установою порушено вимоги пункту 5 розділу IІ Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затверджених постановою Правління Національного банку України від 18 грудня 2018 року № 140 (зі змінами) (далі – Правила № 140), та пункту 15 додатка до Правил № 140 у частині неподання до Національного банку звітності з питань ПВК/ФТ у строки, визначені Правилами № 140.
До того ж протягом останніх двох років Національний банк за результатами здійснення нагляду у сфері ПВК/ФТ за вчинені установою порушення застосував до установи два заходи впливу, а саме штрафи в розмірі 51 000,00 грн та 1 700,00 грн;
ТОВ "МІЛОАН" – штраф у розмірі 8 803 800,00 грн за порушення вимог:
- пункту 2 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині невиконання обов’язку забезпечити належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу.
Зазначене призвело до:
- неналежного виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних її діяльності, розробляти, впроваджувати та оновлювати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ, а також до відсутності у внутрішніх документах з питань ПВК/ФТ процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками, що є порушенням вимог абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ;
- неналежного виконання установою обов’язку щодо здійснення належної перевірки нових, а також існуючих клієнтів, що є порушенням вимог пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ;
- нездійснення установою стосовно клієнтів, які є політично значущими особами, членами їх сімей та особами, пов’язаними з політично значущими особами, заходу щодо одержання дозволу керівника установи для встановлення ділових відносин, що є порушенням вимог частини чотирнадцятої (тринадцятої
- неналежного виконання обов’язку своєчасно та в повному обсязі надавати на запити Національного банку достовірну інформацію / документи, копії документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ. Зазначене є порушенням вимог пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та абзацу першого пункту 79 розділу ІV Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90 (зі змінами) (далі – Положення № 90);
- неналежного виконання установою обов’язку застосовувати на постійній основі у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід, що є порушенням вимог частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ;
- неналежного виконання обов’язку під час аналізу ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або фінансування розповсюдження зброї масового знищення (далі – ВК/ФТ) продуктів та послуг установи щодо урахування особливостей та можливостей їх використання для ВК/ФТ. Зазначене є порушенням вимог пункту 37 розділу IV Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107 (зі змінами) (далі – Положення № 107);
- неналежного виконання обов’язку щодо інформування керівника установи стосовно питань у сфері ВК/ФТ, що є порушенням вимог частини п’ятої статті 9 Закону про ПВК/ФТ та пункту 10 розділу ІІ Положення № 107;
- пункту 6 додатка 17 до Положення № 107 у частині недокументування установою факту проведення відповідних навчальних заходів;
- пункту 20 додатка 1 до Положення № 107 у частині невнесення до анкет клієнтів інформації (даних), достовірність якої (яких) підтверджується наявними в установі відповідними документами (їх копіями), а також інформації, отриманої від клієнта, з офіційних, надійних та інших джерел;
ТОВ "БІЗПОЗИКА" – штраф у розмірі 1 035 800,00 грн за порушення вимог пункту 2 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині невиконання обов’язку забезпечити належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу.
Зазначене призвело до:
- неналежного виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних її діяльності, розробляти, впроваджувати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ, а також відсутності в них процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками та для запобігання використанню послуг та продуктів установи для ВК/ФТ, що є порушенням вимог частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ;
- неналежного виконання установою обов’язку в повному обсязі подавати на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи, копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ, що є порушенням вимог пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та абзацу першого пункту 79 розділу ІV Положення № 90;
- неналежного виконання установою обов’язку щодо здійснення належної перевірки нових та існуючих клієнтів у частині здійснення верифікації клієнтів з дотриманням встановленого законодавством порядку; встановлення (розуміння) мети та характеру майбутніх ділових відносин; проведення на постійній основі моніторингу фінансових операцій клієнтів щодо відповідності таких фінансових операцій наявній в установі інформації про клієнтів, що є порушенням вимог пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ;
- неналежного виконання установою обов’язку застосовувати на постійній основі у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід, що є порушенням вимог частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ;
ТОВ "АВАНС КРЕДИТ":
1) штраф у розмірі 544 000,00 грн за порушення вимог:
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, а саме неналежного виконання установою обов’язку щодо здійснення належної перевірки клієнтів в частині:
- здійснення верифікації клієнтів з порушенням встановленого законодавством порядку;
- проведення на постійній основі моніторингу ділових відносин та фінансових операцій клієнта, що здійснюються у процесі таких відносин, щодо відповідності таких фінансових операцій наявній в установі інформації про клієнта, його діяльність;
- забезпечення актуальності отриманих та існуючих документів, даних та інформації про клієнта;
- частини першої статті 15 Закону про ПВК/ФТ, пунктів 28, 34 додатка 14 до Положення № 107 у частині порушення порядку відмови від встановлення ділових відносин з клієнтами у разі, якщо здійснення верифікації клієнтів є неможливим, невнесення інформації до реєстру відмов, а також неповідомлення спеціально уповноваженому органу про такі відмови;
2) письмове застереження за порушення вимог:
- частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних її діяльності, розробляти, впроваджувати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ;
- частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід;
- пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 44 розділу ІІ Положення № 90 у частині неналежного виконання установою обов’язку подавати в повному обсязі на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи, копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 18 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 23 додатка 1 до Положення № 107 у частині незберігання у справах клієнтів документів (або їх копій), що стосуються ділових відносин з такими клієнтами, що призвело до ненадання оперативно на запит Національного банку вказаних документів у складі запитуваних справ клієнтів;
КС "КРЕДИТ-СОЮЗ":
1) штраф у розмірі 544 000,00 грн за порушення вимог:
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання обов’язку щодо здійснення належної перевірки нових, а також існуючих клієнтів;
- пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 44 розділу ІІ Положення № 90 у частині неналежного виконання установою обов’язку в повному обсязі подавати на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи, копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
2) письмове застереження за порушення вимог:
- абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних її діяльності, розробляти та впроваджувати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ, а також у частині відсутності у внутрішніх документах з питань ПВК/ФТ процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками;
- частини чотирнадцятої статті 11 Закону про ПВК/ФТ у частині незабезпечення установою належного застосування ризик-орієнтованого підходу під час обслуговування клієнтів, які є політично значущими особами, членами їх сімей, з метою встановлення обґрунтованого рівня ризику діловим відносинам;
- пункту 20 додатка 1 до Положення № 107 у частині невідображення в анкеті клієнта інформації, отриманої установою за результатами належної перевірки клієнта;
- пункту 6 розділу ІІ Правил № 140 у частині подання звітності з питань ПВК/ФТ із порушенням порядку формування показників статистичної звітності;
ТОВ "СИСТЕМНИЙ ФІНАНСОВИЙ КОНСАЛТИНГ", ТОВ "ФК "ДІДЖИТАЛ ФІНАНС", ТОВ "ФК "ФІН-РАНГ" – штрафи у розмірі 340 000,00 грн кожній установі за порушення вимог пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та абзацу першого пункту 79 розділу IV Положення № 90 в частині неналежного виконання установами обов’язку подавати в повному обсязі на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи, копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установами вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
ТОВ "ПЕЙТЕК" – штраф у розмірі 323 000,00 грн за порушення вимог:
- частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних її діяльності, розробляти, впроваджувати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ, які б містили відповідні порядки, достатні для належної організації та функціонування внутрішньої системи ПВК/ФТ та проведення первинного фінансового моніторингу, а також відсутності в них процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками;
- пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку в повному обсязі подавати на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи, копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
- частини п’ятої статті 9 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання відповідальним працівником установи обов’язку щодо звітування керівнику установи з питань у сфері ВК/ФТ;
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в неналежному виконанні установою обов’язку здійснювати належну перевірку клієнтів.