Перейти до вмісту

Національна стратегія розвитку фінансової грамотності до 2030 року

Національна стратегія розвитку фінансової грамотності до 2030 року

Національна стратегія розвитку фінансової грамотності до 2030 року
 

В Україні затверджено Національну стратегію розвитку фінансової грамотності до 2030 року (далі – Стратегія), що сприятиме підвищенню фінансової обізнаності населення України, зростанню впевненості під час ухвалення фінансових рішень за будь-яких умов, формуванню раціональної фінансової поведінки, зокрема на основі ефективного використання фінансових послуг.

Її розробили Національний банк України, Міністерство освіти і науки України, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, Національна комісія з цінних паперів і фондового ринку, Міністерство економіки України, Міністерство цифрової трансформації України та Державна установа "Офіс з розвитку підприємництва та експорту".

Важливим завданням реалізації Стратегії є розбудова екосистеми фінансової грамотності в Україні. Затвердження Стратегії сприятиме об'єднанню зусиль багатьох сторін, забезпечить масштабування заходів із підвищення фінансової обізнаності та охоплення різноманітних цільових груп. Якщо в попередні роки у фокусі уваги заходів з фінансової грамотності  перебували насамперед діти та молодь – українці з найнижчим рівнем фінансової грамотності, то тепер проводитиметься також робота з підприємцями й дорослим населенням, у тому числі з ветеранами, внутрішньопереміщеними особами та людьми старшого віку.

Робота над Стратегією велась у межах міжвідомчої робочої групи та консультативної платформи з червня 2021 року. Через повномасштабну агресію росії проти України робота була тимчасово призупинена в березні 2022 року та відновлена у вересні 2023 року. Розроблення Стратегії відбувалося згідно з найкращою міжнародною практикою, зокрема Рекомендаціями з фінансової грамотності Ради Організації економічного співробітництва та розвитку та методологічними настановами Міжнародної мережі фінансової освіти, учасницею якої є Україна.

Стратегія затверджена розпорядчими актами установ-розробників в установленому порядку. В Національному банку Стратегія затверджена рішенням Правління Національного банку України від 12 квітня 2024 року № 119-рш.

Національний банк відкритий для діалогу та продовжує приймати пропозиції для наступного оновлення Стратегії на електронну адресу: [email protected].

Стратегічні напрями

Реалізація Стратегії здійснюватиметься за п’ятьма стратегічними цілями. Стратегічні цілі деталізуються у 22 стратегічних ініціативах, які ґрунтовно розкриваються в заходах.

Заходи перших чотирьох стратегічних цілей спрямовані на роботу з цільовими групами: перша ціль – діти, молодь та освітяни; друга ціль – широкі верстви дорослого населення; третя ціль – підприємці-початківці; четверта ціль – усі цільові групи. В межах п'ятої стратегічної цілі заплановані заходи, що сприятимуть розвитку екосистеми фінансової грамотності в Україні, налагодженню та посиленню співпраці зацікавлених сторін як всередині країни, так і з представниками інших країн і міжнародних організацій.

Інфографіка цілей та напрямів розвитку фінансової грамотності до 2030 року
Опис інфографіки: Стратегічні напрями розвитку фінансової грамотності до 2030 року

Інфографіка демонструє п’ять ключових цілей Національного банку України у сфері розвитку фінансової грамотності до 2030 року:

ЦІЛЬ I. Якісна базова фінансова освіта

  • 1.1. Сучасні навчальні програми
  • 1.2. Доступні навчальні ресурси
  • 1.3. Об’єднана спільнота педагогів-експертів
  • 1.4. Моніторинг фінансової грамотності дітей та молоді
  • 1.5. Висока вмотивованість бути фінансово обізнаними

ЦІЛЬ II. Відповідальне фінансове життя

  • 2.1. Навчальні ресурси для розвитку фінансових компетентностей протягом життя
  • 2.2. Обізнаність про економіку та фінансові послуги з першоджерел
  • 2.3. Навички управління особистими фінансами в кризових умовах
  • 2.4. Діагностика фінансових компетентностей дорослого населення
  • 2.5. Проєкти Музею грошей

ЦІЛЬ III. Фінансово обізнані підприємці

  • 3.1. Потужний старт
  • 3.2. Впевнені користувачі фінансових послуг
  • 3.3. Зрозумілі фінансові інструменти
  • 3.4. Просвітницькі та мотиваційні заходи
  • 3.5. Виявлення прогалин у знаннях та навичках

ЦІЛЬ IV. Просунута цифрова фінансова грамотність

  • 4.1. Зрозумілі цифрові фінансові послуги
  • 4.2. Платіжна безпека та захист від шахрайства
  • 4.3. Онлайн-канали поширення фінансових знань
  • 4.4. Інтерактивні інструменти для розвитку компетентностей

ЦІЛЬ V. Сприятлива екосистема

  • 5.1. Механізми співпраці в Україні
  • 5.2. Міжнародна співпраця
  • 5.3. Науково-освітня робота на базі Музею

Праворуч зображено цільові аудиторії: діти та молодь (5–24 років), доросле населення (16+), підприємці, освітяни, експерти та провайдери фінансових знань. Візуально кожна ціль підкреслена окремим кольором та позначена кількістю ініціатив.

 

У дорожній карті Стратегії за першими чотирма цілями передбачений моніторинг рівня фінансової грамотності різних цільових груп та проведення опитувань. Отримані результати будуть основою для якісного оновлення документа та врахування поточних тенденцій і актуальних потреб. Ще однією наскрізною лінією дорожньої карти за різними стратегічними цілями є робота з мотивацією та зміною ставлення населення до вирішення фінансових питань, що сприятиме формуванню виваженої фінансової поведінки.